Det har förekommit många frågor om turneringar / sammandrag och det är inte lätt att svara på hur vi kan genomföra dessa utifrån Folkhälsomyndighetens restriktioner. Det är inte svart eller vitt och handlar mycket om bedömningar.
Här kommer dock en text från Sydsvenska Volleybollförbundet som vi kan använda som ett stöd. Bra om ni ledare pratar ihop er om ett gemensamt förhållningssätt och om ni behöver flera vuxna som hjälper till på era turneringar så hör av er till oss i styrelsen.
https://www.volleyboll.se/distrikt2/sydsvenskavolleybollforbundet/Nyheter/nyheterfransydsvenskavbf/coronaanpassningar202021/
Deltagare och publik
Våra sammandrag ska spelas utan publik (tills ny information kommer) och räknas då inte som offentlig tillställning och berörs därmed inte av maxtalet på 50 personer. Med deltagare avses spelare, domare, funktionär, ledare, förälder till minderårig samt andra som är nödvändiga för en aktivitets genomförande. Övriga familjemedlemmar ska alltså stanna hemma.
Deltagarlista skall upprättas för samtliga i lokalen. För ALLA spelare gäller spelklarlistan från profixio som kompletteras med lagets övriga medföljare. Licens för spelare är ett absolut krav. Vid ankomst lämnas listan lämnas till arrangör som sparar den för eventuell smittspårning.
Trängsel
Arrangörer får själva bestämma max antal lag utifrån hallens förutsättningar, vilket varierar från hall till hall.
Tid
Arrangörer uppmanas att hålla arrangemanget så kort som möjligt.
Efter gruppspel ska slutspel kortas ner om möjligt så att alla placeringar inte spelas ut. Delade treor är okej. Distriktet skickar dubbel uppsättning bronsmedaljer vid fyrmannasammandrag. Medaljer beställs som vanligt av Bob via majbob1@telia.com
Hygien
Arrangörer köper handsprit så det räcker till alla lag. Kvitto skickas till
Sydsvenska VBF/Carina Blomstrand
Trålgränd 2
116 68 STOCKHOLM
Efter avslutat sammandrag lämnas om möjligt det som är över vidare till kommande arrangör.
Deltagare måste använda egna personliga visselpipor. Det finns också handtutor som går att använda. Klubbarna avgör själva om de vill köpa in handtutor och tar i så fall själva den kostnaden.
Deltagare uppmanas att inte använda omklädningsrum och duschutrymmen.